jueves, 24 de noviembre de 2011

L'oca dels drets dels infants

L'oca dels drets es un material didactic que hem elaborat per tal de transmetre als infants els drets que ells tenen  d'una manera ludica. Aquesta  va destinat a infants de 5 a 6 anys.




 Aquests son els principis que nosaltres es hem utilitzat les drets dels infants


Principi 1: L'infant ha de gaudir de tots els drets enunciats en aquesta Declaració. Aquests drets han de ser reconeguts a tots els infants sense excepció de cap mena o discriminació per motius de raça, de color, de sexe, de llengua, de religió, d'opinió política o d'altra índole, d'origen nacional o social, posició econòmica, de naixement o de qualsevol altra condició, ja sigui de l'infant mateix o de la seva família.

Principi 2: L'infant ha de gaudir d'una protecció especial i disposarà d'oportunitats i serveis establerts per la llei, i d'altres mitjans, a fi que pugui desenvolupar-se físicament, mentalment, espiritualment i social, d'una manera sana i normal, en condicions de llibertat i dignitat. En promulgar lleis amb aquesta finalitat, la consideració fonamental a què caldrà atenir-se serà l'interès superior de l'infant.


Principi 3: L'infant té dret, des del seu naixement, a un nom i una nacionalitat.


Principi 4: L'infant ha de gaudir dels beneficis de la seguretat social. Ha de tenir dret a créixer i a desenvolupar-se amb salut; i amb aquest fi caldrà proporcionar-li, així mateix com a la mare, cura i protecció especials, incloent-hi l'atenció prenatal i postnatal adequades. L'infant té dret a disposar d'alimentació, habitatge, recreació i serveis mèdics adequats.


Principi 5: L'infant que pateixi impediments físics, mentals o socials, ha de rebre el tractament, l'educació i les atencions necessàries que requereixi la seva particular situació.

Principi 6: L'infant, per al desenvolupament ple i harmoniós de la seva personalitat, necessita amor i comprensió. Sempre que sigui possible, haurà de créixer a l'empara i sota la responsabilitat dels seus pare i mare i, en qualsevol cas, en un ambient d'afecte i de seguretat moral i material; llevat de circumstàncies excepcionals, l'infant de tendra edat no serà separat de la seva mare. La societat i les autoritats públiques tenen el deure de dedicar una cura especial envers els infants sense família o que estiguin mancats de mitjans de subsistència. Per al manteniment dels fills de famílies nombroses, convé concedir subsidis estatals o d'altra mena.

Principi 7: L'infant té dret a rebre educació, que serà gratuïta i obligatòria almenys en la seva etapa elemental. Se li donarà una educació que afavoreixi la seva cultura general i li permeti, en condicions d'igualtat d'oportunitats, desenvolupar les seves aptituds i el seu judici individual, el seu sentit de la responsabilitat moral i social, i esdevenir un membre útil de la societat. L'interès superior de l'infant serà el principi que guiarà aquelles persones que tenen la responsabilitat de la seva educació i orientació; aquesta responsabilitat pertoca en primer lloc al pare i a la mare. L'infant gaudirà plenament de jocs i de l'esbarjos, els quals hauran d'estar orientats vers les finalitats perseguides per l'educació; la societat i les autoritats públiques s'esforçaran a promoure la satisfacció d'aquest dret.
Principi 8: L'infant ha de figurar entre els primers de rebre, en tota circumstància, protecció i socors.


Principi 9: L'infant ha de ser protegit contra totes les formes de negligència, crueltat i explotació. No serà objecte de cap mena de tràfic. No s'haurà de consentir que l'infant treballi abans d'una edat mínima adequada; en cap cas no se l'ocuparà ni se li permetrà que s'ocupi en qualsevol tasca o feina que perjudiqui la seva salut, o que interfereixi en el seu desenvolupament físic, mental o moral.

Principi 10: L'infant ha de ser protegit contra les pràctiques que puguin fomentar la discriminació racial, religiosa o de qualsevol altra mena. Ha de ser educat en esperit de comprensió, tolerància, amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal, i amb plena consciència que ha de consagrar les seves aptituds i energies al servei dels seus semblants

A continuació us mostrem algunes de les imatges, la fitxa i el material didactic elaborat :


 









Nom:


La oca dels drets dels infants

Edat: De 5 a 6 anys


Durada: Serà el temps en arriba a la casella final
Objectiu:
Treballar els drets dels infants a través del joc

Desenvolupament de l’activitat
L’educador/a explicarà als nens l’activitat que realitzaran i les seves regles, que aquestes són:
-En la casella del primer principi: tots els infants del grup  es donaran una abraçada.
-En la casella del segon principi: tots els infants del grup intentaran tocar els globus penjats
-En la casella del tercer principi: Cada grup que caigui haurà d’explicar un a un el seu nom, l’edat, d’on és,...
-En la casella del quart principi: Tots els infants cantaran la cançó de la salut. (Annex 1)
-En la casella del cinquè principi: Un del grup farà de cec i la resta dels components hauran de guiar-lo fins a un punt concret.
-En la casella del sisè principi: La resta de grups donarà un besito al grup que li hagi tocat aquesta casella.
-En la casella del setè principi: Tots els infants cantaran la cançó d’anar a l’escola. (Annex 2)
-En la casella del vuitè principi: Tots els infants jugaran a planto durant un temps establert.
-En la casella del novè principi: Cada nen/a del grup dirà el joc que més li agradi.
-En la casella de desè principi: és el final del joc, tots els nens/es s’abraçaran com a símbol de pau.
-Quan un grup caigui en la casella de l’oca es desplaçaran fins l’altra oca més propera.


 Després els nens s’agruparan per grups segons el numero de nens que siguin, cada grup tindrà una fitxa.
Una vegada els nens agrupats en grup començaran a jugar al joc de la oca dels drets dels infants, cada cop que caiguin a un principi l’educador/a explicarà la relació de cada frase de la casella amb el principi i els recordarà el que han de fer.
El primer grup que arribi a la casella final que en aquest cas serà el desè principi serà el guanyador, llavors ja s’haurà acabat el joc.

Recursos

Humans
         -Educador/a

Materials

        -Joc la oca dels drets dels infants
-Dau
-Fitxes
-Cançons
-Globus
-Corda





Annex 1
Cançó de la salut

Nyam-nyam!
Cada dent és com una eina,
mastegant fa molta feina
amb la truita
i amb la fruita
amb la carn, la confitura
la verdura i l'enciam...
Nyam-nyam!

Mengem!
La quitxalla que no calla
que es belluga i es baralla,
que de tot un xic en deixa
és senyal que no vol créixer...
Però nosaltres creixerem:
Mengem!

Creixerem cada any un pam...
Nyam-nyam!
Si callats mengem seguit...
Tsit- tsit!
Nyam-nyam! Tsit- tsit!
Nyam-nyam! Tsit- tsit




Annex 2
Cançó de l’escola

Cap a l'escola falta gent,
anem hi tots corrent, corrent.
Que ningú no es deixi la cartera,
que ningú no es deixi l'esmorzar
cap a l'escola, la-ra-là.

Adéu mare! Tres petons.
Tots serem molt bons minyons
quan la mestra, quan la mestra
ens expliqui les lliçons.
Tots serem molt bons companys
a l'esbarjo, a l'esbarjo
tots serem molt bons companys!

Cap a l'escola falta gent,
cap a l'escola falta gent



Oca dels drets dels infants


Fitxa descriptiva

Característiques del material

Per elaborar el material didàctic de l’oca dels drets dels infants hem disposat:
- d’una cartolina gran
-recerca d’imatges
-continguts dels drets dels infants
-  Colors
- Retoladors
- Regle
-  Pegament
- Tisora
- 6 cartolines petites

En funció de seguretat es un joc que no comporta cap perill per als infants.

Tipus de joc

Aquest joc va destinat a infants de entre 5 i 6 anys, no obstant el poden realitzar altres edats.
L’oca dels drets dels infants es un joc de regles que es troba dins el període d’operacions concretes que és l’etapa en que l’infant té entre 6 i 12 anys.
Les capacitats que desenvolupa l’infant amb aquest material didàctic es la cognitiva, l’afectiva i social. En l’àmbit cognitiu li permet desenvolupar les estructures mentals i la capacitat de captar les coses.
En l’àmbit afectiu desenvolupa la personalitat i expressa emocions i sentiments.
Per finalitzar en l’àmbit social li permet relacionar-se entre iguals, fomenta la comunicació i la relació, i també el desenvolupament moral.

2 comentarios:

  1. Hola xikes, sóc Ester:
    Esta activitat m'ha agradat molt. L'he trobat molt completa i interessant ja que a part de jugar a la oca, els xiquets han de fer altres activitats junts com cantar, abraçar-se, jugar, etc... Enhorabona!!

    ResponderEliminar
  2. Hola, sóc l'ANNA AROS

    Aquesta activitat m'ha agradat molt. Trobo que és una activitat molt completa en el qual els nens a més de compartir abraçades, aprendre a jugar amb altres companys, saber-se respecte mútuament, aprenen nous valors i normes mitjançant el joc.

    ResponderEliminar